Abstract
Background: competency based clinical teaching model for nursing education is a new model of training in Vietnam. Currently clinical practice of nursing students in hospitals need to interested for achieve competence certain clinical practice after graduate. Our research aims: (1) Evaluate the effectiveness for the application of competency based clinical teaching model in 10 point departments. (2) Propose some solutions to improve the effectiveness of this model for nursing education at Hue Central Hospital. Methods: 44 nurses of 10 point departments of Hue Central Hospital are clinical teaching and 159 students of the Hue Medical College who are practicing at 10 point departments. We designed the cross-sectional descriptive study. Results: Faculty of clinical teaching are: head nurse (56.82%), Bachelor degree (88.64%), worked time > 10 years (93.18%) and (56.82%) participated previous training. - The collaboration between: the college and hospital faculty (100%), faculty together (97.73%). 100% of the faculty is: to identify objectives, content (96.23%), enthusiasm (98.74%), easy to understand and attract presentation (99, 37%). - Methods of demonstration, modeling is applied most often (90.91%). Clinical teaching contents were consistent with theoretical study (97.48%). - (92.97%) faculty evaluated last round of objectives. - (100%) students feedbacks are: positive learning and more opportunity to practice. Conclusions: the competenvy based clinical teaching model for nursing education has been effectively applied in 10 point departments of Hue Central Hospital. The interest and cooperation between schools and hospitals is essential in developing training programs to achieve the basic standard capacity of nursing after graduation
References
Bộ Y tế (2011), Thông tư 07/2011/TT-BYT về hướng dẫn công tác điều dưỡng và chăm sóc người bệnh trong bệnh viện ban hành ngày 26/01/2011.
Bộ Y tế (2012), Chuẩn năng lực điều dưỡng cơ bản của điều dưỡng Việt Nam, Ban hành kèm theo Quyết định số 1352/QĐ-BYT ngày 21/4/2012.
Hội Điều dưỡng Việt Nam (2012), Tiêu chuẩn chất lượng chăm sóc người bệnh trong các bệnh viện, Nhà xuất bản Hà Nội tháng 11 năm 2011.
Trường Đại học Công Nghệ Queensland - Australia (2010), Tài liệu chương trình đào tạo giảng viên hướng dẫn lâm sàng dựa trên năng lực.
Bệnh viện Hữu Nghị Việt Đức (2011), “Nâng cao chất lượng chăm sóc người bệnh thông qua đào tạo và quản lý điều dưỡng tại bệnh viện Hữu Nghị Việt Đức”, Kỷ yếu Hội nghị khoa học điều dưỡng Bệnh viện Hữu Nghị Việt Đức lần thứ III (2011), tr.223-277.
Quốc Hội (2009), Luật khám bệnh, chữa bệnh.
Tổ chức Y tế thế giới (2009): Tiêu chuẩn toàn cầu về đào tạo cơ bản cho điều dưỡng và hộ sinh chuyên nghiệp. (Globan standards for the initial education of proffessional nurses and midwides).
Published | 02-03-2025 | |
Fulltext |
|
|
Language |
|
|
Issue | No. 12 (2012) | |
Section | Original article | |
DOI | ||
Keywords |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Journal of Clinical Medicine Hue Central Hospital